CEL PROGRAMU
Celem programu jest zwiększenie produkcji energii ze źródeł odnawialnych w sektorze rolniczym. Program realizowany będzie do 2027 roku.
TERMIN SKŁADANIA WNIOSKÓW
Od 1 października 2021 roku do wyczerpania środków. Decyduje kolejność składanych wniosków.
KTO MOŻE UBIEGAĆ SIĘ O DOFINANSOWANIE
NA JAKIE CELE MOŻNA OTRZYMAĆ ŚRODKI
1. Wsparciem finansowym objęte będą przedsięwzięcia polegające na zakupie i montażu:
a) instalacji fotowoltaicznych o zainstalowanej mocy elektrycznej: 10 < kW ≤ 50,
b) instalacji wiatrowych o zainstalowanej mocy elektrycznej: 10 < kW ≤ 50,
c) pomp ciepła o mocy: 10 < kW ≤ 50, przy czym złożenie wniosku jest uwarunkowane
wcześniejszym przeprowadzeniem audytu energetycznego, który rekomenduje
wnioskowany zakres przedsięwzięcia,
d) instalacji hybrydowej, tj.: fotowoltaiki wraz z pompą ciepła lub elektrowni wiatrowej wraz
z pompą ciepła, sprzężone w jeden układ, przy czym złożenie wniosku jest uwarunkowane
wcześniejszym przeprowadzeniem audytu energetycznego, który rekomenduje
zastosowanie pompy ciepła, służących zaspokajaniu własnych potrzeb energetycznych
Wnioskodawcy w miejscu prowadzenia działalności rolniczej.
2. Zakup i montaż towarzyszących magazynów energii dla instalacji z pkt. 1) lit. a, b oraz d.
Warunkiem dofinansowania jest obligatoryjna realizacja inwestycji dotyczącej zakresu
przedsięwzięć określonych w pkt. 1).
3. Można wnioskować o oddzielne instalacje do 50 kW każda, jeśli są osobne PPE.
JAKIE INWESTYCJE SĄ WYKLUCZONE Z DOFINANSOWANIA
Nie podlegają dofinansowaniu projekty polegające na zwiększeniu mocy już istniejącej instalacji
(decyduje Punkt Poboru Energii).
WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA
Pomoc udzielana w formie dotacji do 13% lub do 20% kosztów kwalifikowalnych inwestycji (w
zależności od mocy instalacji), zgodnie z poniższą tabelą:
Dla magazynów energii dofinansowanie może zostać udzielone do 20% kosztów kwalifikowanych, przy czym koszt kwalifikowany nie może wynieść więcej niż 50% kosztów źródła wytwarzania energii.
Na każdy rodzaj inwestycji (fotowoltaikę, pompę ciepła, magazyn energii) przysługuje oddzielna kwota dofinansowania.
PRZYKŁAD
Inwestycja polegająca na budowie instalacji fotowoltaicznej, montażu pompy ciepła i magazynu energii.
FORMA DOFINANSOWANIA
1. Dotacja.
2. Pożyczka zwrotna ze środków WFOŚ, jako uzupełnienie dotacji do wysokości środków
własnych w ramach realizowanego przedsięwzięcia (wymagany oddzielny wniosek).
WARUNKI WYPŁATY DOFINANSOWANIA
1. Przedsięwzięcie nie może być rozpoczęte przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie.
Przez rozpoczęcie przedsięwzięcia należy rozumieć zamówienie lub zakup urządzeń (pomp
ciepła, magazynów i innych instalacji, których dotyczy wniosek o dofinansowanie), a także
zawarcie umowy na ich montaż lub zlecenie tego montażu w innej formie.
2. Dofinansowanie wypłacane jest w formie refundacji po zakończeniu przedsięwzięcia.
3. Zakończenie przedsięwzięcia rozumiane jest jako przyłączenie mikroinstalacji do sieci
elektroenergetycznej oraz zawarcie umowy kompleksowej z Przedsiębiorstwem
energetycznym, a w przypadku przedsięwzięć dot. pompy ciepła, magazynów energii oraz
systemów off-grid, poprzez uzyskanie protokołu odbioru.
4. Urządzenia muszą być instalowane jako nowe, wyprodukowane w ciągu 24 miesięcy przed
montażem.
5. Beneficjent zobowiązany jest do eksploatacji instalacji (we wskazanej we wniosku lokalizacji)
przez co najmniej 3 lata od dnia zakończenia przedsięwzięcia.
6. Dofinansowanie nie może być udzielone na instalacje sfinansowane lub realizowane z innych
środków publicznych, z wyłączeniem środków zwrotnych z WFOŚ.
7. W przypadku przedstawienia kosztu zakupu i montażu instalacji dofinansowanej ze środków
Programu Agroenergia do rozliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, kwota
przedstawiona do odliczenia od podatku będzie pomniejszona o kwotę otrzymanego
dofinansowania.
8. Zakończenie przedsięwzięcia nie może nastąpić później niż 12 miesięcy od daty złożenia
(wpływu) pierwszego wniosku w wersji papierowej do WFOŚ.
PROCEDURA WYBORU PRZEDSIĘWZIĘĆ DO DOFINANSOWANIA
1. O udzieleniu dofinansowania decyduje ocena wniosku zgodnie z kryteriami określonymi w
regulaminie.
2. O możliwości udzielenia pomocy finansowej decyduje kolejność złożonych wniosków w
ramach naboru.
3. Po dokonaniu weryfikacji formalnej i merytorycznej wniosku o dofinansowanie, w razie
konieczności jego uzupełnienia lub złożenia wyjaśnień, wnioskodawca zostanie o tym
poinformowany pisemnie (drogą pocztową) lub mailem (na wskazany we wniosku o
dofinansowanie adres mailowy).
4. Na uzupełnienie wniosku lub złożenie wyjaśnień, WFOŚ wyznaczy termin nie dłuższy niż 14
dni.
WARUNKI URUCHOMIENIA DOFINANSOWANIA
1. Wypłata przyznanego dofinansowania następuje w formie refundacji, na wskazany we
wniosku o dofinansowanie numer konta bankowego, po złożeniu dokumentów
rozliczeniowych (wniosku o płatność i załączników).
2. Beneficjent powinien złożyć prawidłowo wypełniony i kompletny wniosek o płatność w
terminie 12 miesięcy od podjęcia decyzji o dofinansowaniu przedsięwzięcia.
3. Brak złożenia prawidłowo wypełnionego i kompletnego wniosku o płatność we wskazanym
terminie może skutkować rozwiązaniem umowy o dofinansowanie.
WYMAGANE ZAŁĄCZNIKI DO WNIOSKU O DOFINANSOWANIE
1. Oświadczenie o osobistym prowadzeniu gospodarstwa rolnego wg wzoru WFOŚ – dotyczy
jedynie osób fizycznych prowadzących osobiście gospodarstwo rolne.
2. Zaświadczenie z gminy o wielkości gospodarstwa rolnego – dotyczy wszystkich
wnioskodawców (zaświadczenie powinno obejmować całe gospodarstwo rolne i potwierdzać
powierzchnię użytków rolnych).
3. W przypadku gdy wnioskowana pomoc stanowi pomoc publiczną:
a) formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc w
rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub
rybołówstwie, stanowiący załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 lipca 2020
r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez
podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w
rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U., poz. 1338),
b) sprawozdania finansowe (z wyjątkiem mikro i małych przedsiębiorstw) za okres ostatnich
3 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o dofinansowanie.
4. Audyt energetyczny, który rekomenduje zastosowanie pompy ciepła w ramach
przedsięwzięcia. Audyt energetyczny budynku powinien zostać wykonany zgodnie z
rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 17 marca 2009 r. w sprawie szczegółowego
zakresu i form audytu energetycznego oraz części audytu remontowego, wzorów kart audytów,
a także algorytmu oceny opłacalności przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (Dz.U. z 2009
r. Nr 43, poz. 346, ze zm.)
5. Kopia umowy dzierżawy potwierdzona za zgodność z oryginałem (dotyczy dzierżawców
nieruchomości rolnych).